Pas op voor slamming

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) waarschuwde vorige week dat steeds meer bedrijven slachtoffer zijn van slamming. Slamming is overnemen van uw telefonieabonnement door een andere telefonie aanbieder zonder uw toestemming.

Wat is slamming?

Slamming is het ongewenst overnemen van uw telefonieabonnement door een andere telefonie aanbieder. U wordt telefonisch benaderd en krijgt een voordeliger abonnement aangeboden. Door slimme vragen te stellen waarop u een bevestigend antwoord geeft, stemt u in met de aanbieding zonder het door te hebben. U merkt pas dat u een nieuw abonnement heeft afgesloten, als u een factuur van de nieuwe telecompartij of een contractbeëindiging van uw oude telecombedrijf ontvangt.

Autoriteit Consument & Markt

Hoe voorkomt u slamming?

We hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet. Punten waar u tijdens een gesprek over telefonie met een onbekende partij alert op moet zijn.

1) Wie belt u? Is het iemand die namens een onbekende partij belt?

2) Heeft u geen interesse? Spreek duidelijk uit dat u geen interesse heeft. Vermijd de woorden JA en NEE. Of kap het gesprek af.

3) Heeft u interesse? Spreek duidelijk uit dat u een offerte per mail wilt ontvangen en niet via de telefoon een aanbieding wilt krijgen. Als u een offerte per mail krijgt, wees er dan op bedacht dat u bij sommige aanbieders vastzit aan de aanbieding wanneer u niet reageert.

Wat kunt u als slachtoffer doen?
Stuur gelijk een brief naar degene bij wie u dit ongewenste contract heeft afgesloten. Eis dat het contract nietig wordt verklaard en de oude overeenkomst met uw oude aanbieder in ere hersteld wordt.

Wij staan u graag bij als u slachtoffer van slamming bent. Neem contact op met onze salesafdeling: 0486 – 47 88 88.