klantervaring Huisartsenpraktijk

Huisartsenpraktijk Hollemans kiest voor Advitronics als ICT-partner

Huisartsenpraktijk Hollemans vervult dagelijks een belangrijke rol in de Eerstelijnszorg binnen het Gelderse dorp Wekerom. “Ik ben ruim achttien jaar geleden praktijkhouder geworden in Wekerom”, vertelt Mirjam Hollemans. “Destijds begon ik met een kleine wachtkamer en twee parttime assistentes. Inmiddels zijn we een praktijk met tien man personeel. We zijn aardig gegroeid en in twee decennia is er veel veranderd, ook op het gebied van digitalisering. Toen ik net begon gebruikten we nog een cassettebandje als ik niet aanwezig was op de praktijk en stond onze telefoonlijst nog op papier. Inmiddels schakelen we onze telefoons digitaal door, gebruiken onze assistentes headsets en staat het telefoonboek ‘gewoon’ in onze telefoons.”

Zoektocht naar nieuwe ICT-partner

Mirjam ziet vooral dat IT en telefonie de afgelopen jaren veel meer geïntegreerd zijn met elkaar. Tot voor kort had de huisartsenpraktijk echter nog twee aparte leveranciers voor telefonie en IT. Mirjam: “Dat zorgde voor verschillende uitdagingen. We hadden bijvoorbeeld twee verschillende internetverbindingen. En bij problemen was het niet altijd even duidelijk bij welke leverancier we moesten zijn voor een oplossing. Daarom zijn we op zoek gegaan naar één aanbieder voor al onze ICT.” 

Keuze voor Advitronics

Na een intensieve selectieprocedure, waarin met verschillende aanbieders werd gesproken, kwam Advitronics naar voren als meest geschikte partner. “We hebben gekeken naar de snelheid van reageren, hoe goed er werd geluisterd naar onze wensen en hoeveel autonomie ze ons boden. Daarnaast hebben we ook gekeken hoe de offertes eruitzagen. Was het verhaal duidelijk en compleet? Bij Advitronics kwam alles mooi bij elkaar. Ze communiceren prettig en zijn eerlijk over de mogelijkheden. Ze gaven ook aan dat telefonie hun core business is en dat het stuk IT in ontwikkeling was. Dat was voor ons geen probleem en samen gingen we de uitdaging aan”, zegt Mirjam.

Frisse blik op ICT

In nauwe samenwerking brachten de huisartsenpraktijk en Advitronics de huidige IT- en telefonie-omgeving in kaart. Mirjam: “We hebben bijvoorbeeld kritisch gekeken naar de inrichting van onze werkplekken en welke soft- en hardware aan vervanging toe was. Op basis daarvan heeft Advitronics ons geadviseerd. Daarbij is goed geluisterd naar onze wensen en hebben ze goede aanbevelingen gedaan.” 

Advitronics heeft ons geholpen om met een frisse blik naar onze ICT te kijken en dat toe te spitsen op onze werkplekken

Zo werkt de volledige huisartsenpraktijk nu in de cloud-omgeving van Microsoft 365 met tools zoals Outlook, Teams en SharePoint. Bovendien is de VoIP-telefonie vernieuwd en zijn de werkplekken binnen de praktijk ingericht naar de wensen van de verschillende medewerkers. “Voorheen hadden we overal ongeveer dezelfde werkplek. Nu hebben onze assistentes een slimme werkomgeving met meer mogelijkheden om patiënten op afstand te ondersteunen. Terwijl we in de behandelkamers meer eenvoudige werkplekken hebben ingericht. Advitronics heeft ons geholpen om met een frisse blik naar onze ICT te kijken en dat toe te spitsen op onze werkplekken”, aldus Mirjam. 

Een ICT dienstverlening die met uw praktijk meegroeit.

Korte lijnen en prettige samenwerking

In korte tijd stapte Huisartsenpraktijk Hollemans volledig over van twee aparte dienstverleners naar één ICT-omgeving van Advitronics. “Door de opzegtermijn bij onze vorige dienstverleners, moesten we met enige spoed overstappen. Het was een vrij hectische periode – ook binnen de praktijk – en we moesten snel schakelen. Toch houd ik een goed gevoel over aan de overstap. Het contact met Advitronics ervaar ik als prettig. We hanteren korte lijnen om zaken snel te regelen. Inmiddels staat onze ICT grotendeels en moeten we nog wat puntjes op de i zetten.”  

Een belangrijke stap voor Mirjam en haar collega’s is dat ze nu één aanspreekpunt hebben voor IT en telefonie. “Bij problemen staat Advitronics voor ons klaar en qua prestaties en snelheid hebben we niet ingeleverd. Ook vanuit de rest van de organisatie hoor ik positieve geluiden. Toch zijn we er nog niet. De inrichting was de eerste stap. Nu moeten we ook steeds meer gebruik gaan maken van alle mogelijkheden binnen Microsoft 365. Daar ligt ook een rol voor Advitronics. Ik hoop dat zij ons begeleiden in het gebruiken van alle tooling en het inrichten van processen.” 

Toekomstperspectief

Hoe ziet Mirjam de toekomst van de huisartsenpraktijk op het gebied van digitalisering? “We zien veel ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Zo is het inmiddels mogelijk om het Huisartseninformatiesysteem (HIS) en triagelijsten te integreren met onze telefonie. Dat zijn mogelijkheden waar we in de toekomst wel over na willen denken. Ik hoop dat Advitronics ons daarin goed adviseert en mee kan groeien met onze organisatie.”